Dypp ansiktet i snøen mot mobbing

snøskrik

Alle elever ønsker gode og trygge dager. Arbeid mot mobbing er en del av skolehverdagen i norsk skole, og bevisstgjøring, deltakelse og ansvar er en viktig del av arbeidet.

Friminutt

– Jeg vil prøve, sier Hadica fra 3. klasse og finner et fint område med løssnø i skolegården. Hvordan skal jeg gjøre det? spør hun. Som lærer blir det mange dypp i snøen for å vise elevene hvordan det kan gjøres. Etter fem demonstrasjoner er ansiktet jeg pyntet foran speilet om morgenen, forsvunnet i skolegårdens løssnø. Ansiktet kjennes kaldt, men friskt.

– Jeg er også mot mobbing, fortsetter Mohammed fra femte og dypper ansiktet i snøen. - Hvordan gjør man det, spør han smilende? Jeg tar bilde av avtrykket hans, og viser han resultatet. - Wooaw. Kult! Det var kaldt, sier han før han lager enda et avtrykk.

– Vi lager noen sammen, sier Deniz (5. trinn) til elevene fra 3. og 5. klasse. Semanur (5. trinn) blir også med. Etter et flott avtrykk i snøen, og litt snøtørking av ansiktet, foreslår Semanur at vi kanskje kan lage avtrykk av hender i snøen som et alternativ.

– Kom igjen. Du også, lærer, smiler hun. Små og litt større barnehender, lærerhender, med og uten votter danner en ring og trykkes bestemt ned i den myke snøen. Vi venter, ser på hverandre, før vi løfter hendene forsiktig opp og vurderer avtrykket. Så ser vi på hverandre. Smiler. Eierne av avtrykkene mot mobbing. Så ler vi sammen.

Hva er Control Snowface Challenge mot mobbing?

Det er viktig å være der med en gang når barn og unge blir utsatt for mobbing. Å vente med å si fra til en voksen, eller la være å gjøre noe, usynlig-gjør mobberen og mobbeofferet.
Snowface Challenge utfordrer de som har mulighet og ønske om å gi sitt avtrykk når det gjelder, i dette tilfelle, når snøen faller.

Slik gjør du det:

1. Dypp ansiktet forsiktig i løssnø, 5-15 sekunder.
  2. Løft hodet forsiktig opp og ta et bilde av avtrykket med blits.
  3. Del gjerne bildet og utfordre andre til å lage et symbolsk avtrykk i snøen i kampen mot mobbing.