Foreldremøte om ungdomsmiljøet i bydelen

Hilde og Sahla er to av utekontaktene i bydelen som jobber for at ungdom skal ha det bra.

Bakgrunnen for møtet var den senere tidens medieoppslag fra Stovner-området som mange mener setter bydelen i et ufortjent dårlig lys. Alle deltagerne ønsket å få fram at de møter på veldig mye hyggelig ungdom når de er ute i nærområdet. Mange ungdommer deltar på ulike organiserte aktiviteter etter skoleslutt. De har imidlertid en felles bekymring for enkelt barn og ungdom som henger ute seint på kvelden på tidspunkt hvor de burde være hjemme og i seng. Under møtet ble tema som sosiale medier, innetider, utekontaktenes feltarbeid og "dagravning" tatt opp.

Det var bred enighet om viktigheten av å delta på meningsfulle fritidsaktiviteter. Utekontaktene i bydelene er blant annet behjelpelige med å formidle kontakt til ulike aktiviteter hvis foreldre synes det er vanskelig å finne slike. Politiet snakket om bruk av sosiale meder som ved feil bruk kan være utgangspunkt for konflikter ungdom imellom. Natteravnene understreket viktigheten av voksen tilstedeværelse i lokalmiljøet og pekte på tiden rett etter skoleslutt som viktig å følge med på. Ønsker man å bli en del av natteravnene kan man ta kontakt med dem. De ønsker seg nye dagravner i området vårt.

I løpet av møtet kom foresatte i salen med positive tilbakemeldinger til deltagerne på møtet og roste dem for at de tok seg tid til å bidra på denne måten. Det er viktig å ta utgangspunkt i alt det positive som skjer i området for å motvirke den negative omtalen bydelene har fått gjennom media i det siste.