Hovedseksjon

Leseutviking

"Å lese er for hjernen hva mosjon er for kroppen" – Joseph Addison

Leseprogresjonsplan:

Leseprogresjonsplanen skal gi kvalitet i leseopplæringen og ivareta elevenes leseprogresjon. Den skal bidra til at lærere i alle fag og på alle trinn arbeider enhetlig og systematisk med leseopplæringen.

Planen skal bidra til at leseforståelsen utvikles gjennom leseundervisningen og at elevene utvikler selvstendig bruk av hensiktsmessige lesestrategier og lesemåter.

Planen består av følgende delområder: Systematisk arbeid med ord og begreper, læringsstrategier, lesestrategier, leseinteresse, målretting og lesemåter. Delområdene implementeres og tas i bruk når områdene er utarbeidet.

Leseprogresjonsplan

Rommen skole

  • Jobber systematisk for:
    • å styrke elevenes lesekompetanse og øke elevenes mengdelesing.
    • å styrke elevenes regneferdigheter, forståelse og bruk av fagbegreper i matematikk.
    • å øke skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag.
    • at elevene på 1.-4. trinn opplever en helhetlig skoledag med god sammenheng skole-AKS.

På Rommen skole

  • har alle ansatte fokus på tilpasset opplæring.
  • legger vi til rette for elevmedvirkning og elevaktiviteter som skaper engasjement og trivsel.