Skolens profil

Vi er opptatt av elevenes faglige, språklige og sosiale utvikling. Tilpasset opplæring og god klasseledelse står i fokus. Rommen skole skal være en trygg, forutsigbar og læringsfremmende skole der elever og skolens ansatte spiller på lag og bidrar til et optimalt læringsmiljø. Skolen samarbeider med Kulturetaten og musikkskolen som disponerer egne lokaler ved skolen.

Vår visjon: "En skole i nåtid og framtid med fokus på eleven, samarbeid og miljø"."

På Rommen skole involverer vi elevene i egen læringsprosess

• Systematisk bruk av egenvurderinger
  • Synliggjøre vurderingskriteriene
  • Sikre at elevene har forstått målet med arbeidet
  • Gjennomføre elevsamtaler
  • Tilbakeføre og bruke resultater fra kartlegginger og nasjonale prøver

God klasseledelse på Rommen skole

Vi møter presis til undervisning

• Alle elever møter på skolen i god tid før undervisningsstart
  • På barnetrinnet henter læreren elevene der de stiller opp
  • På ungdomstrinnet er læreren i klasserommet før elevene kommer

Vi har høye forventninger til elevene

• Mål for timen/økta er tydelig og synliggjort for elevene
  • Mål for timen/økta er forstått av elevene
  • Lærer gir konkrete tilbakemeldinger og frampek  til elevene
  • Oppsummering av timen/økta de siste 5 min; hva har du lært?
  • Regler for god orden og oppførsel henger tydelig framme i klasserommet og er forstått av alle
  • Hjemmene informeres jevnlig om elevenes faglige og sosiale utvikling

Vi har god orden

• Vi følger rutiner for ordenselever
  • Vi sørger for at klasserommet er i god stand til neste time eller skoledag
  • Vi tar alle ansvar for å rydde i fellesområdene

Godt skole-hjem samarbeid på Rommen skole

Foresatte – viktig ressurs for skole. Skolen og de foresatte har det samme målet – det å gi elevene en god og trygg oppvekst. Foreldrene betyr mye for elevenes læringsutbytte, og de er også en viktig ressurs for skolen i arbeidet med å sikre et godt psykososialt læringsmiljø.

Samarbeidet er like viktig enten eleven er 6 eller 18 år. Samarbeid og involvering skaper større grad av forpliktelse både hos foresatte og skole, og gir et godt grunnlag for læring hos elevene.

En forutsetning for et godt samarbeid mellom skole og hjem er god kommunikasjon, kjennetegnet av gjensidig åpenhet, dialog og informasjonsutveksling.

• Informasjon til foresatte ligger på nettsiden
  • Foresatte mottar jevnlig informasjon på skole-SMS
  • Foresatte må delta på foreldremøter, i utviklingssamtaler og engasjere seg i FAU-arbeid.
  • Skolen oversetter viktig informasjon til ulike språk og bruker tolk ved behov.

På Rommen skole har vi fokus på et godt arbeidsmiljø og godt teamsamarbeid

Vi samarbeider effektivt og med god kvalitet

• Vi har klare forventinger til samarbeidet
  • Vi definerer hva det skal samarbeides om