Skolehelsetjenesten

Om skolehelsetjenesten

Alle skoler har skolehelsetjeneste med helsesykepleier, og flere skoler har også tilbud om lege, fysioterapeut, psykolog og ergoterapeut. Alle som arbeider i skolehelsetjenesten har taushetsplikt.

Skolehelsetjenesten er gratis og tilgjengelig for alle skolens elever. Vi oppfordrer også foresatte og lærere til å ta kontakt med oss. Vi har flere faste tilbud, og gir råd og veiledning til alle trinn.

Kontakt oss:

Du finner oss i skolens egne lokaler. Du kan komme til helsesykepleier uten avtale for å snakke om det du ønsker.

Faste tilbud fra skolehelsetjenesten

• 1. klasse: Skolestartsamtale med skolelege og helsesykepleier.
  • 2. klasse: Tilbud om vaksine (oppfriskningsdose) mot difteri/stivkrampe/kikhoste/polio
  • 3. klasse: Vekt- og høydemåling, med gruppeundervisning. Tema: trivsel og helse.
  • 5. klasse: Tilbud om samtale vedr. kvinnelig kjønnslemlestelse til jenter fra utsatte områder.
  • 6. klasse: Tilbud om vaksine (oppfriskningsdose) mot meslinger, kusma og røde hunder (MMR-vaksinen). Pubertetsundervisning i grupper.
  • 7. klasse: Tilbud om vaksine (2 doser) mot kreftformer forårsaket av humant papillomavirus (HPV).
  • 8. klasse: Tilbud om helsesamtale med vekt og høydemåling og undersøkelse rundt skoliose - alle blir innkalt til enkeltsamtaler Info til foresatte. Følgende skjema gjennomgås under samtalen: Helseskjema for 8.trinn Tilbud om samtale vedr. kvinnelig kjønnslemlestelse til jenter fra utsatte områder.
  • 9.klasse: Klassevis undervisning i opplegget "Alle har en psykisk helse"
  • 10. klasse: Tilbud om vaksine mot difteri/stivkrampe/kikhoste/polio, samt tilbud om samtale vedr. kvinnelig kjønnslemlestelse til jenter fra utsatte områder.
  • Mottaksklasse: Mottaksamtaler med helseundersøkelse og oppfølging.
  • Sommerfugl: Følges opp av helsesykepleier tilhørende klassetrinn, som over.

Foresatte til elever under 16 år og elever fra 16 år og oppover kan bruke helsenorge.no for å kontakte skolehelsetjenesten.

• Slik gjør du:
    • Logg deg inn på helsenorge.no
    • Hvis foresatt: Velg barnet det gjelder
    • Klikk på helsekontakter
    • Under helsekontakter finner du skolehelsetjenesten
    • Skriv en melding for å komme i kontakt med skolehelsetjenesten

Legevakt

Nasjonalt legevaktsnummer

Tlf. 116117

Vaksinasjonskort

På helsenorge finner du oversikt over vaksinene som barnet ditt har fått.

Trenger du papirutskrift av vaksinasjonskortet, for eksempel for utenlandsopphold/studier, kan dette bestilles og skrives ut fra samme side.

Helsesykepleier:

Helsesykepleier, 1-7.Trinn
Elisabeth Bjune Eckhoff
Tlf: 90215295
elisabeth.eckhoff@bsr.oslo.kommune.no
Tilstede: Onsdag(etter avtale), torsdag og fredag

Helsesykepleier, 8-10.Trinn
Lise Janne Wang
Tlf: 47786160
lise.janne.wang@bsr.oslo.kommune.no
Tilstede: Mandag og tirsdager, fredager (etter avtale)

Helsesykepleier, Mottak
Linda Norum

Tlf: 99087343
linda.norum@bsr.oslo.kommune.no
Tilgjengelig onsdager og torsdager etter avtale

Skolehelsetjenesten har også skolepsykolog og fysioterapeut, som kan kontaktes gjennom helsesykepleier.

Tannhelsetjenesten

Tannklinikken på Haugenstua

Garver Ytterborgsvei 98, 0977 Oslo (samme bygg som REMA 1000 – i 2. etg.)

Informasjon til foresatte

Tannhelsetjenesten Oslo KF gir barn og ungdom gratis tilbud om forebyggelse og behandling av tann- og munnsykdommer, og tannskader. Tannklinikkene ligger nå ofte utenfor skolene. Dette har sammenheng med at vi også har andre pasienter som får tilbud hos oss.

Innkalling

Fra og med ca. 3-årsalder blir alle systematisk innkalt til tannklinikk for undersøkelse og eventuell behandling. Det er selvfølgelig mulig å henvende seg til våre tannklinikker før 3-årsalder for å få råd eller hjelp. I dag er tannhelsen så god at de fleste barn og ungdommer undersøkes hvert annet år. Hos oss blir det lagt vekt på et individuelt opplegg, tilpasset den enkeltes behov.