Alder på trær

Målet for denne turen var derfor å:

• vite at et grantre er et tre som har barnåler.
  • kunne finne alderen på ulike grantrær ved å telle antall kvistkranser.
  • kunne begrepene høyere, høyest, lavere og lavest.

Elevene skulle også finne et tre som var like gammelt som dem, altså et tre med seks kvistkranser. Deretter skulle de måle om det var elevene eller treet som var høyest og hvem som var lavest.

Elevene fant et tre med seks kvistkranser det var derfor like gammelt som dem, deretter målte de høyden ved å bruke kroppene sine ved å stå ved siden av treet. Enkelte elever var like høye som treet, noen var høyere og andre var lavere.

Ved å gjøre undersøkelser i naturen ved skolen kan elever også lære om hva biologisk mangfold er, lære begreper og gjøre egne undersøkelser. Hensikten er å se at det finnes et mangfold av planter, insekter, fugler og andre dyr i skolens nærhet og lære navn og bli kjent med noe av det man finner.

Naturen er verdens største lekeplass med uendelige muligheter. Det er bare fantasien som setter begrensninger for hva barna kan leke i naturen. Her er noen forslag til neste gang dere er på tur i skogen med barna deres:

Finne flest mulige ting/planter osv som begynner på «S» eller «B»

Dette kan gjøres både som en lagkonkurranse og individuelt. Hvert lag (eller barn) skal finne naturmaterialer som begynner på «S» eller «B». Hvem har klart å samle flest på 5 minutter?

Natursti

Ved tilrettelegging av en natursti må man ta utgangspunkt i barnas alder, årstiden, området den skal foregå i og om det skal fokuseres på spesielle tema. Selv små barn kan ha glede av å være med på natursti. Oppgavene kan for eksempel være:

1. Finn et insekt som ikke er maur
  2. Finn to blomster/bær (ulike sorter)
  3. Finn tre ulike blader
  4. Finn fire kongler/skjell/sneglehus
  5. Finn fem ulike steiner (knudrete, runde, flate, osv.)
  6. Finn seks kvister fra ulike trær osv.

Fiskesprett

Det å kaste en flat liten stein utover vannflaten slik at den spretter bortover kalles også å kaste «smutt». Her gjelder det å øve inn ferdigheten, så kan man konkurrere om hvem som får til flest sprett/smutt.